Anime Beatitudinis Cantanti

 
 
Anime Beatitudinis Cantanti

Inbedding van het ensemble

Het ensemble Anime Beatitudinis Cantanti wordt een uitvoerend onderdeel van een stichting ter bevordering van de uitoefening van en onderzoek naar de muziek uit de middeleeuwen, renaissance en barok uit facsimile van de originele handschriften of oude drukken.
 
Doel van het ensemble
De vrouwenschola heeft tot doel om op een hoog niveau diverse 'chant'-stijlen uit vrouwenkloosters en -conventen, alsmede meerstemmige gezangen van vergelijkbare herkomst, uit te voeren in concerten en opnames. Hierbij zijn de volgende subdoelen te formuleren:
  • Het bevorderen van stijlspecifieke kennis en vaardigheden bij uitvoerders van 'chant'-stijlen, d.w.z. van gregoriaans, ambrosiaans, liederen van o.a. Hildegard von Bingen, liederen uit de Moderne Devotie, etcetera.
  • Integratie en samenwerking van professionals en gevorderde amateurs in scholaverband.
  • Het bij meer en meer musici en bij een groeiend publiek verbreiden van enthousiasme voor deze stijlen, teneinde zij niet in de vergetelheid raken.
 
Opzet / concept van het ensemble
Het ensemble staat onder leiding van meezingend ensembleleidster, Marsja Mudde. Deze artistiek leider is verantwoordelijk voor de samenstelling en ontwikkeling van het ensemble. Zij beslist uiteindelijk ook inhoudelijk en zakelijk over de concerten en opnames die het ensemble zal verzorgen. De inkomsten uit de concerten en opnames worden - na aftrek van gemaakte kosten en een vast honorarium voor de artistiek leider - met de leden van het ensemble gedeeld naar rato van hun kennis, vaardigheden en eventueel extra verricht werk. De ensembleleider beslist over deze verdeling.Een en ander aan zakelijke beslissingen en voorbereidingen kan en zal echter worden uitbesteed aan het dagelijks bestuur van de stichting. Hierbij valt te denken aan vermenigvuldiging van bij voorbeeld programmaboekjes en flyers, promotie, uitbetalingen, etcetera.
Er wordt gewerkt aan repertoire uit de vrouwenkloosters en -conventen uit de periode van de middeleeuwen en de renaissance. Samenstelling van het repertoire en programma's voor concerten en opnames, alsmede de toelichtingen en vertalingen, gebeurt onder verantwoording van de ensembleleider. Op dit gebied kan een en ander worden gedelegeerd aan leden van het ensemble, voor zover zij hiertoe geschikt en bereid zijn.
De samenstelling van de schola is variabel. Leden van het ensemble worden toegelaten na een auditie bij de artistiek leider en verbinden zich voor tenminste 1 programma aan de schola. Per programma is in- en uitstroom mogelijk.
Naar mate een ensemblelid een hoger niveau aankan, worden haar ingewikkelder taken aangeboden. Hierbij valt te denken aan stukken in kleinere bezetting, solo's, of de leiding over een of meer stukken. Zo kan een ieder op haar eigen niveau worden aangesproken.
Meer ervaren ensembleleden dragen bij aan de introductie en opleiding van nieuwe leden, die het lezen van de originele notatie en het reeds bekende repertoire nog niet onder de knie hebben. Deze werkwijze is geinspireerd op de schola's uit de middeleeuwen en de renaissance en daagt de ervarener zangeressen uit om het geleerde ook op overdrachtsniveau te beheersen. Bovendien zorgt het voor een betere continuiteit van het ensemble. 
 
Repetities en overleg
Repetities worden in onderling overleg vastgesteld. Het streven is om een vast ritme te vinden waarin de planning verloopt: eens in de maand een repetitie van ca. 3 uur afwisselend bij een van de leden thuis EN eens in de 12 weken een hele dag in een ruimte met een bij het repertoire passende akoestiek.
Missen van een repetitie betekent dat men extra goed voorbereid bij de volgende repetitie wel aanwezig is. Twee repetities na elkaar missen is in principe niet toegestaan, evenals het missen van een generale repetitie, tenzij er sprake is van overmacht.
De repetities worden zelfstandig voorbereid aan de hand van de geleverde teksten en vertalingen, partijen in facsimile en eventueel transcripties. De transcripties worden in principe slechts als hulp gebruikt, de facsimile is waar uiteindelijk van gezongen wordt, ook al tijdens de repetities. Indien men onverhoopt het lezen uit facsimile niet onder de knie krijgt, heeft lezen vanaf de teksten de voorkeur.
Tijdens de repetities wordt tijd ingeruimd voor overleg en mededelingen. Daarnaast vindt overleg via de mail en de telefoon plaats. 
 
Eerste programma
Het eerste programma zal rondom Hildegard von Bingen worden samengesteld: 'Vita Hildegardis Bingensis'. Uitgangspunt is haar levensgeschiedenis of 'vita', naar aanleiding waarvan gezangen van haar zelf zijn uitgekozen. Stukken en teksten worden verdeeld in tuttegedeeltes, gedeeltes in kleinere bezetting en sologedeeltes. Dit aan de hand van mede het niveau van de zangeressen. Op initiatief van de zangeressen kan het programma nog gewijzigd worden.
Aanvankelijk wordt voornamelijk gewerkt aan de klank van het ensemble, waarbij het repertoire als middel geldt. Hierdoor krijgt de artistiek leider tevens een beeld van technische, muzikale en leesvaardigheden van de zangeressen. Daarna wordt toegewerkt naar openbare presentaties en concerten. 
 
 
 
   
 
Marsja Mudde Muziek